Výjimečnost čínského nábytku

Vzhledem k odlišnému historickému vývoji, rozdílnému kulturnímu zakotvení i sociální struktuře včetně rodinných vzorců a důrazu na metafyzické aspekty života vycházející z principů taoismu a buddhismu je čínský nábytek v mnohém jiný než ten, který známe z Evropy. Mezi nejpodstatnější specifika patří:

* Proporcionalita a cit pro měřítko

Každý kus čínského nábytku kdykoli v jeho historii vznikl pro konkrétní prostor a sociální kontext se všemi jeho specifiky. Zhotovitel již při návrhu zohledňoval jak vnější faktory (sociální postavení a movitost majitele), tak dílčí parametry prostoru (velikost a orientace pokoje, jeho funkce, kolik lidí a kdy se tam pohybuje atp).  Pro dnešního člověka by bylo poměrně zdlouhavé a složité si touto cestou nábytek opatřit (tuto službu výroby nábytku na míru také nabízíme, viz sekce Nábytek na míru) a tak si dnešní zájemce o tradiční čínský nábytek vybírá většinou z již vyrobeného portfolia, ať se jedná o historické kusy, nebo současné reprodukce. Nábytek si však i tak zachovává uměřenost v rozměrech i stylu spolu s kompaktabilitou k jinému nábytku v prostoru. Vzájemné proporce jednotlivých stran nábytku (délka,šířka,výška) v dobách staré Číny ctily poměr 1:1.6, který se vžil jako velikostně a esteticky nejvhodnější. S podobnými principy experimentovali od dob renesance také evropští umělci, nejznámější je určitě princip zlatého řezu.

* Feng-šuej

Tradiční čínská filozofie zabývající se vztahem člověka a okolní životní energie se dotýká i forem čínského nábytku. Dokladem teorie o neustálém plynutí energie čchi je například absence ostrých rohů a přechodů, častých průřezů a řezeb, nebo eliminace uzavřených a „slepých“ míst, alespoň tam, kde to vzhledem k funkci lze. Nábytek má tedy nejlepší předpoklady působit harmonizujícím dojmem na své majitele, či okolí.

* K přírodě šetrná výroba a sociální odpovědnost

Hlavní vstupní materiál – dřevo – se na výrobu získává povětšinu recyklací - opětovným použitím, nikoli kácením vzrostlých stromů, tzn. bez dopadu na lokální prostředí. Všechny vstupní suroviny jsou získávány v regionu vzniku, tedy s minimální uhlíkovou stopou. Naše výrobky vznikají s využitím starých principů stavby nábytku a výroba dává zaměstnání mnoha místním pracovníkům.

* Exkurze do kulturní historie

Každý kus nábytku je malým nahlédnutím do starobylé a hierarchicky strukturované čínské společnosti, která je již v dnešní době z větší části historií. Dává nám možnost zahlédnout něco z vývoje uspořádání domu, rodinných vztahů, trávení volného času a estetických preferencí pro nás exotické orientální společnosti.

* Nadčasovost

Většina věcí, které nás v dnešní době obklopují  - včetně nábytku – jsou spotřebními věcmi a s ohledem na jejich omezenou (zpravidla však nízkou) dobu životnosti jsou také navrhovány a vyráběny. Kolo spotřeby určuje další a nové trendy, které jsou marketingem a médii živeny pro spotřebu samu. Tradiční čínský nábytek vznikl a dlouho existoval bez těchto stimulů, alespoň ne tak silných jako dnes. Splňují tak náročnější kvalitativní a estetická měřítka než běžná konfekční sériová produkce a jeho jednoduchá funkčnost, estetická vytříbenost a nadčasovost je zřejmá. Dovolujeme si tvrdit, že náš nábytek Vám bude dělat radost dlouhou dobu, jen tak „nezestárne“ a nezevšední, a s trochou citu dokáže zapadnout vždy, i když svůj interiér budete obměňovat.

Nákupní košík

Košík je prázdný
Právě se nacházíte: Mandarin East Art » O nábytku » Výjimečnost čínského nábytku